
TUWORA GALLERY
Galerie současného výtvarného umění

Galerie na zámku
Právě společenský život, setkávání se s přáteli, diskuse nad řádem světa i nad uměním v jeho nekonečných formách, aktivní provozování hudby a radost ze sdíleného a prožívaného byly jednou z hlavních náplní a funkcí barokních domů radosti, venkovských zámků a letohrádků. Proto vracíme nebílovskému zámku nejen jeho léty stíranou či přímo vědomě zadupávanou historii, architektonickou podobu, uměleckou výzdobu, ale také původní funkci.
Těší nás setkávat se s vámi a zprostředkovávat vám v mimořádném prostředí výjimečného památkového objektu zážitky z výtvarného umění i z hudby.

Proběhlé výstavy, vystavující umělci
Výstavní program galerie zahrnuje širokou paletu forem současného výtvarného i užitého umění.
Dáváme prostor pro prezentaci začínajícím výtvarníkům, studentům, umělcům působící v regionu,
ale představujeme návštěvníkům rovněž absolutní českou výtvarnou špičku.
Historicky prvními umělci, kteří zde představili svou tvorbu, byli v létě roku 1998 Jiří Degl a Tomáš Kůs.
Výstavní program galerie zahrnuje širokou paletu forem současného výtvarného i užitého umění.
Dáváme prostor pro prezentaci začínajícím výtvarníkům, studentům, umělcům působící v regionu,
ale představujeme návštěvníkům rovněž absolutní českou výtvarnou špičku.
Historicky prvními umělci, kteří zde představili svou tvorbu, byli v létě roku 1998 Jiří Degl a Tomáš Kůs.

Stanislav Bukovský
ŠTĚTCEM NA PLÁTNĚ
8. - 11. 2024
Narodil se koncem 2. světové války, 13. dubna 1944 v Plzni. Původním povoláním byl konstruktér ve Škodovce. Od dětství se zároveň věnuje výtvarnému umění. V roce 1967 se spolu s několika přáteli výtvarníky stal spoluzakladatelem skupiny Intensit, která v omezené míře existuje dodnes. Po roce 1968 byl Bukovský nucen Škodovku opustit a hledat si obživu jinde. Od roku 1973 byl zaměstnán jako výstavní technik na Plzeňském výstavnictví – EX Plzeň.
V roce 1977 s výtvarníkem Antonínem Lněničkou společně založili při cihelně v Plzni Černicích Keramické středisko. Vyráběli zde až do roku 1990 artefakty do interiérů a exteriérů památkových objektů podle zadání krajských středisek státní památkové péče, pozdějších památkových ústavů. V roce 1989 oba získali na Ústředí uměleckých řemesel v Praze osvědčení Pracovník uměleckých řemesel v oboru umělecká keramika. Po změně režimu v listopadu 1989 byla cihelna po jisté době zprivatizována a ukončila výrobu. Tím pádem zaniklo i na ní provozně závislé Keramické středisko.
V roce 1991 se spolu malíři a aktivisty Jiřím Kovaříkem a Janem Havlicem stal spoluzakladatelem Spolku za starou Plzeň. Ten ve svých počátcích vyvíjel poměrně intenzivní činnost v ochraně památek a po několik let se mu dařilo vydávat vlastivědný časopis Plzeňsko, navazující na předválečné periodikum stejného názvu. Pro Magistrát města Plzně připravil řadu tematických výstav zaměřených na historii, významné osobnosti, umění a architekturu, boj za národní osvobození apod. Některé výstavy připravil i pro SVKPK, Knihovnu města Plzně a jinam. Věnuje se ochraně památníků, za což obdržel od Ministerstva národní obrany České republiky a Československé obce legionářské řadu ocenění. Inicioval a podílel se i na zřizování památníků nových.
Ke svému životnímu jubileu uspořádal letos výstavu "Orwellovské inspirace" v Zpč. galerii Pražská 13, "Práce všeho druhu" v plzeňské Galerii Jiřího Trnky, "Svět zvířat" na radnici města Plzně. Do nebílovského zámku připravil výstavu "Štětcem na plátně".

Květa Monhartová | Milan Vácha
VĚŠENÍ SLOV
4. - 6. 2024
Květa Monhartová /1938/ pochází z Volyně, kde strávila dětství a školní věk. Šedesátá léta jsou též významným impulsem pro její orientaci názorovou, literární a filozofickou. Kromě literatury se v této době zajímá o filozofii a hlubinnou psychologii, četba spisů Karla Gustava Junga jí otevřela cestu k objevování a uvědomování si role podvědomí v lidském životě. Naplno se mohla realizovat až po roce 1989, kdy se stala členkou skupiny P 89, založené známou trojicí plzeňských malířů Karel Frauknecht, Miroslav Tázler a Jiří Patera. V devadesátých letech se i nadále autorčina práce odvíjela v tematických cyklech a vznikají polyptychy. Monotematické celky se rozšiřují, umělkyně začíná využívat i vlastní fotografie, všímá si okolí svého bydliště, které dokumentuje v obrazových příbězích, kde předměty nabývají lidské podoby. Antropomorfizace se stává hlavním principem její tvorby.
Akademický sochař Milan Vácha /1944/ se narodil Praze, kde žije a pracuje. Ve své profesionální výtvarné činnosti se věnuje zejména sochařské monumentální tvorbě do architektury, kresbě i grafice. V létech 1959 – 63 studoval na Střední odborné škole výtvarné v Praze, po té na Akademii výtvarných umění v ateliéru sochařství u prof. Vincence Makovského. Akademii absolvoval po Makovského smrti v roce 1969 u prof. Karla Lidického. Dvacet let (1973 – 1993) věnoval pedagogické práci se studenty na Fakultě architektury ČVUT v Praze. V r. 1991 zde byl jmenován docentem. V letech 1997 – 99 se na fakultu jako externí pedagog vrátil. Od r. 2000 je na volné noze.

Iain Patterson
OUT WEST | BALANCE
7. - 8. 2024
Iain Patterson získal jak vysokoškolské, tak i postgraduální vzdělání na Edinburgh College of Art, které absolvoval v roce 1970. Získal cestovní stipendium Andrewa Granta, které mu umožnilo navštívit Československo, Jugoslávii a Albánii. V letech 1977–2008 vyučoval na College of Art v Edinburghu figurativní kresbu a pravidla kompozice v malbě a anatomii pro studenty prvního ročníku postgraduální studia. Pozoruhodným výsledkem upřímného Pattersonova zájmu o lidovou architekturu byla obnova vesnického domu na jednom z hebridských ostrovů, které se průběžně věnoval celých 15 let. Jeho práce byly v předchozích letech k vidění jak v Muzeu architektury v polské Vratislavi, tak také v Galerii výtvarného umění (Dům umění) v Ostravě, kde díky iniciativě Kabinetu architektury nejen vystavoval, ale také přednášel na téma "Architektura bez architektů". V jeho přednáškách, které proběhly v Trmalově vile v Praze a Vile Tugendhat v Brně a které byly věnované Charlesi Renniemu Macintoshovi mohl přítomným ozřejmit význam Skotska v rámci evropského modernistického hnutí.

Rudolf Riedlbauch
KRAJINA TICHO ČLOVĚK
7. - 10. 2023

Naďa Škardová
VÝBĚR Z TVORBY
6. - 7. 2023

Eva Bovoli, Jana Haklová, Monika Tilschová
HARMONIE STEHŮ
4. - 6. 2023

Jiří Kovařík
OBRAZY
7. - 9. 2022

Marina Richterová
VZPOMÍNKY NA NEDÁVNO
6. - 7. 2022

Miroslava Nová, Kamila HoJaŠe
OBRAZ A SOCHA V ROCE 22
4. - 5. 2022

Pavel Bouda, Petr Hartman
PARALELNÍ NEPARALELNÍ SVĚTY
8. - 10. 2021

Vladimír Komárek, Dana Hlobilová
OBRAZY
6. - 8. 2020

Lukáš Kudrna
ORCHIDEJ A NARCIS
5. - 6. 2020

Skupinová výstava
AKT - výstava fotografií
7. - 9. 2019

Vilém Veverka
HORY MÉHO ŽIVOTA
6. - 7. 2019

Marie Molová
MALOVÁNÍ STÍNEM
4. - 6. 2018

Jakub Havránek
DOMY
6. - 7. 2018

Richard Konvička
CESTA NOCÍ
7. - 10. 2018

Tigran Abramjan
NEVYSVĚTLITELNÉ AKTIVITY
7. - 9. 2017

Lukáš Kudrna
PAŘEZY VE VĚTRU
4. - 6. 2017

Martina Komzáková
EXISTUJE TO, O ČEM SE NEMLUVÍ
6. - 7. 2017

Umělecká Beseda
VE VÍDNI NA VENKOVĚ
2016

Miloslav Čech
... A DĚKUJEME ZA KRÁSNÉ LÉTO
8. - 10. 2015

Oscar Niemeyer
BRASÍLIA 55 LET
5. - 7. 2015

Zuzana Růžičková, Lucie Nováčková, Matěj Hrbek
PRONIKNU JAZYKEM DO TVÝHO LOTOSOVÝHO KVĚTU
ZAPÁLÍME OHNĚ NA VYHASLÉ PLÁNI ZEMĚ ČESKÉ
4. - 5. 2015

František Bálek
SOCHY
6. - 8. 2014